Sfaturi

Cum să alegi rolele

Alegerea corectă a rolelor este o decizie importantă. Este nevoie să cunoști importanța mărimii și rigidității roților și a rulmenților. Atunci când ai rolele potrivite te vei simți confortabil chiar și la viteze mai mari. Pentru mai multe informații, citește recomandările noastre.

Componentele de bază 

   A - Frână

   B - Schelet

   C - Cadru

   D - Cataramă

   E - Șosetă interioară

   F - Roți

   G - Gheată

   H - Rulmenți

Cadrul

Fiecare patină are un cadru pe care sunt atașate roțile. Cadrul este fixat de gheată cu două, trei șuruburi sau nituri. Este bine să verifici periodic șuruburile dacă nu sunt slăbite. Cel mai popular material pentru realizarea cadrelor este aluminiul, rolele mai ieftine au cadru din plastic compozit, cele mai scumpe, mai performante, sunt fabricate din aliaj de magneziu sau din carbon.

  • Cadrul de plastic – este mai ușor și amortizează bine șocurile rezultate în timpul deplasării pe suprafețe cu denivelări. Chiar dacă acest tip de cadru este folosit pe modelele mai ieftine, sunt suficient de rezistente. Un patinator mai greu poate însă să le deformeze.
  • Cadrul din aluminiu – este mai rezistent și transferă mai bine energia. În comparație cu cadrul de plastic, au proprietăți de amortizare mai slabe.
  • Cadrul de carbon - sunt foarte ușoare și mai mult folosite la modelele pentru avansați. Dezavantajul este prețul mai ridicat.
  • Mulți producători inscripționează pe cadru informații cu referire la dimensiunea maximă a roților care se pot utiliza cu cadrul respectiv.

 

Gheata

Materialul și construcția ghetei depinde de nivelul și tipul de patinaj, gheata trebuie să fie confortabilă și stabilă pe picior. La rolele de fitness este mai moale, mai confortabilă și mai respirabilă la purtare, în schimb, cele street și agresive au schelet rigid din plastic. Șoseta interioară trebuie să se potrivească perfect pe forma piciorului. Nu are trebuie să strângă și nici să fie prea lejeră. Femeile au de obicei gambele mai largi decât bărbații, de aceea pentru ele sunt produse modele speciale, mai largi în zona gambei.

 

Gheata poate fi împărțite în două tipuri de bază, în funcție de construcția rolelor

  • tip gheată - în care șoseta interioară este lipită de schelet - nu poate fi scoasă din patină
  • cu șosetă interioară - care se pot scoate ușor pentru spălat

Pentru fixare sunt disponibile două moduri de bază

  • șireturi clasice cu catarame
  • fixare cu șnur (Boa), oferită de exemplu de marca K2 sau Powerslide

Rulmenții

Rulmenții pentru role sunt cel mai des denumiți cu valoarea ABEC, ILQ, SG. Această denumire este uneori eronat interpretată ca indicație de calitate a rulmenților. De fapt, face referire doar la precizia pieselor individuale și rularea acestora. ABEC 1 indică cea mai mică precizie de fabricare și ABEC 9 precizia cea mai mare. Însă această denumire, din păcate, nu spune nimic despre calitatea efectivă a rulmenților. Nu ne spune nimic despre calitatea materialelor folosite, calitatea lubrifiantului utilizat, nici de toleranța de joc a rulmenților.

Roțile

La role unul dintre aspectele importante sunt proprietățile roților – duritatea și diametrul.

  • Diametrul - în general se referă la dimensiunea roților și este indicat în „mm”. Cele mai folosite sunt roțile cu diametru cuprins între 44 mm -110 mm. Roțile mai mari sunt concepute pentru viteză mai rapidă, depășesc mai ușor denivelările, dar sunt și mai greu de manevrat (recomandate pentru cei de nivel intermediar). Roțile mai mici sunt mai lente, mai stabile și mai ușor de controlat (adecvate începătorilor și celor de agrement).
  • Duritatea – este exprimată în unități A. În general, cu cât este mai mare valoarea, cu atât roata este mai dură.

Frâna

Pentru patinajul de agrement, se recomandă role cu frână la călcâi - utilizatorul este bine să învețe încă de la început cum să o folosească. Majoritatea modelelor de fitness dispun de acest tip de frână. Este cea mai ieftină și ușor de folosit. Nu se recomandă demontarea. După un timp frânele se uzează și trebuie înlocuită. Rata de uzură a frânei depinde de duritatea și de frecvența de utilizare. În timpul frânării pe pantele abrupte poți uza pe distanța de 2km până la o treime din frână.